
Parvana İbrahimova. The topic of the patriotic war is in the materials of "associated press", "united press 

international", "reuters" and Turkish media. International Law and Integration Problems, 2023, №1 (66), pp.4-11 

4 

 

 
THE TOPİC OF THE PATRİOTİC WAR İS İN THE MATERİALS OF 

"ASSOCİATED PRESS", "UNİTED PRESS INTERNATİONAL", "REUTERS" AND 
TURKİSH MEDİA 

 

Parvana Ibrahimova  
 

Abstract 
In the article, the materials presented by the world's leading news agencies in this direction during the Patriotic 

War are discussed. The materials provided by the “Associated Press”, “United Press International” of the USA, and 
the “Reuters” agencies of Great Britain during the war were examined, and the biased position of those resources that 
did not conform to the principles of journalism in relation to the Second Karabakh War was analyzed. In contrast to the 
main news agencies of the world, the materials prepared by the Turkish media during the war drew attention for their 
objectivity and impartiality, which were reflected in the study. 

Keywords: Karabakh, information war, Turkish media, “Associated Press”, “United Press International”, 
“Reuters”, diplomacy, aggressive, one-sided relationship. 

 
The struggle of the Azerbaijani people against Armenia's terrorist-separatism policy 

bore fruit during the 44-day Patriotic War. Thus, in response to the next military aggres-
sion of Armenia on September 27, 2020, the Azerbaijani army went on a counter-attack 
and wrote history in the Patriotic War for the liberation of the occupied lands. In the 
Second Karabakh War, which lasted for 44 days, Azerbaijan won an unequivocal victory 
not only in the military field, but also in the information war. President Ilham Aliyev 
once again conveyed the true voice of Azerbaijan to the whole world in more than 30 
interviews he gave to the world's giant media corporations. Since the beginning of the 
war, mainly the functions and principles of journalism were not followed in the materials 
presented in the leading world press, which started a series of articles and and a one-
sided position was demonstrated. In contrast to the non-objective and biased articles in 
the American, Western press and Russian mass media, brother Turkish media supported 
Azerbaijan unambiguously on the information front. 

From the first hours of the war, the Turkish media started reporting under the title 
“Azerbaijan Front”, Anadolu Agency announced that 6 villages were freed from occupa-
tion, and informed the audience about what happened on the front line, in the country, 
recent events, terrorist incidents, etc. on social media accounts in different languages. 
Researcher N. Salamov wrote in the book “The Second Karabakh War” that the joy of the 
liberation of the land from occupation was presented by the Turkish media, which lives 
together with the Azerbaijani soldiers and people, with special headlines on the liberation 
day of Shusha, the heart of Karabakh [4], and “Hurriyet" newspaper presented the 
victory photo of war journalists with the title “Freedom to the heart of Karabakh” [3]. In 
general, the Turkish media provided objective informational support to Azerbaijan 
during the 44-day war. But it is difficult to say the same about “Associated Press”, “Uni-
ted Press International” and “Reuters”, which are authoritative information resources of 
the USA and Great Britain.  

“Associated Press”, which is one of the main news agencies of the world, tried to 
reflect the position of the parties to the conflict in the materials it presented, but it mainly 
acted in the interests of Armenia. On October 2, 2020, in the article entitled "Armenia is 
ready to discuss a ceasefire against the background of clashes in Azerbaijan", prepared 

 
 Ph.D. in Political Science, BSU, associate professor of the Department of International Journalism and 
Information Policy                                                                                      



Parvana İbrahimova. The topic of the patriotic war is in the materials of "associated press", "united press 

international", "reuters" and Turkish media. International Law and Integration Problems, 2023, №1 (66), pp.4-11 

5 

 

based on the information of local correspondents of “Associated Press”,  acted as a divi-
sive party by including the views of “Nagorno Karabakh” officials about the dead ser-
vicemen, along with the positions of the parties. At the same time, referring to the 
Armenian officials in the article, claimed that the Azerbaijanis attacked Stepanakert, the 
capital of Nagorno-Karabakh, and mentioned that the correspondent of “Le Monde” 
newspaper (Allan Kaval) and his photographer (Rafael Yagoubzadeh) were injured as a 
result of the shelling of the city of “Martuni”, they were taken to the hospital located in 
“Stepanakert” and underwent surgery. [7] The agency violated the principles of journa-
lism by presenting “Khojavand” as “Martuni” and “Khankandi” as “Stepanakert” throu-
ghout the material, and failed to be accurate and impartial. 

The next material, in which Nagorno-Karabakh is presented as a disputed territory, 
is given under the title “Nagorno-Karabakh fighting increases the danger of deadly 
escalation”. In the material prepared by Vladimir Isachenkov, during the Soviet rule, 
opinions were expressed about the fact that the population of Nagorno-Karabakh, which 
is an autonomous region within Azerbaijan, consists mostly of Armenians, and that the 
killing of 1.5 million Armenians by the Ottoman Turks in 1915 caused historical tension 
between the parties. The so-called “Armenian genocide” which is far from the historical 
facts was mentioned in the article, however,  the genocides committed by Armenia 
against the Azerbaijanis were not touched upon, and a one-sided position was demon-
strated by showing partiality. The author claimed that if Azerbaijan openly attacks the 
territory of Armenia, Moscow will be forced to intervene militarily to protect its ally, 
according to its agreement signed with Yerevan by recalling that Armenia does not have 
the resources for a protracted conflict, however, that the high level of patriotism in the 
population, by writing that the separatist forces in Nagorno-Karabakh and the Armenian 
army mostly use outdated Soviet-made weapons, that Azerbaijan has completely up-
dated with the most modern attack drones and powerful long-range multiple missile 
systems. We can't expect Turkey to be idle either” [15]. The main factor hindering the 
activity of the anti-Azerbaijani media was that the war was going on in the occupied 
lands of Azerbaijan, and this deprived the CSTO of assistance to Armenia. 

 The next article prepared with the support of foreign correspondents of “As-
sociated Press” and the authorship of A. Demouria is given under the title “Azerbaijani 
forces are approaching an important city in Nagorno-Karabakh”. In the material, 
“Arutyunyan said in a video address from the main church of the city, which was fired 
by Azerbaijan this month, that the Azerbaijani troops stopped 5 kilometers from the city 
of “Shushi”, which is located in a strategic position. The one who controls Shushi controls 
Nagorno-Karabakh. We must realize this and participate in the defense of Shushi. He did 
the addition “Shushi is located approximately 5 kilometers south of Stepanakert, the re-
gional capital of Nagorno-Karabakh” to the ideas that "we need to reverse the situation”. 

Besides, he used the names “Shushi”, “Stepanakert”, “Mardakert” in the material 
and tried to form an aggressor opinion about Azerbaijan with the idea that these areas are 
subject to missile fire, moreover, he talked about the firing of the house of a civilian who 
allegedly lives in Shusha, and learned his opinions. Opinion was given about the firing of 
the Armenian armed forces on Tartar, Goranboy and Barda regions and the death of a 
civilian in the Goranboy region of Hikmet Hajiyev, the assistant to the Azerbaijani 
president on foreign policy issues referring to the Ministry of Defense of Azerbaijan, 
however, a complete picture of the loss of lives of civilians from the rocket attack on the 



Parvana İbrahimova. The topic of the patriotic war is in the materials of "associated press", "united press 

international", "reuters" and Turkish media. International Law and Integration Problems, 2023, №1 (66), pp.4-11 

6 

 

Azerbaijani side has not been formed and a one-sided opinion was created without 
studying the attitude of the people whose houses were destroyed. [5] 

“Associated Press”, which constantly keeps the issue of war on the agenda, reported 
the liberation of Shusha from the occupation with reference to the President of the 
Republic of Azerbaijan, and used the expression of the head of state “Shusha is ours - 
Karabakh is ours”. In addition to the strategic value of Shusha in the material, attention 
was also paid to its special importance as a center of Azerbaijani culture, distinction of its 
music and poets at one time, however, Shusha" was repeatedly presented as "Shushi" and 
the word “Martuni” was used. [6] 

In addition to using the words “Shushi” and “Stepanakert” again, “Associated 
Press” presented it not as “liberation of the territory belonging to it from occupation”, but 
as “its capture” in the article titled “Armenia and Azerbaijan have agreed to stop fighting 
in Nagorno-Karabakh”, forgetting that Shusha is the ancient land of Azerbaijan, more-
over, he gave space to the opinions of Vaghram Pogosyan, the press secretary of the 
president of the so-called Nagorno-Karabakh government [8]. The position of the Azer-
baijani side should also be reflected. 

“United Press International” (UPI), one of the other influential agencies of the USA, 
also showed an unbiased approach to the Second Karabakh war. In the material 
presented by the author Daniel Urian on the day the war started, Nagorno-Karabakh was 
presented as a disputed territory, and the word “Artsakh” was used referring to the 
Twitter account of the Prime Minister of Armenia, Nikol Pashinyan and the person 
named Artak Beglaryan was introduced as the official representative of the “Artsakh” 
Republic and his opinions were given a place. [20] 

In fact, since the influential media corporations that control the flow of information 
in the world have always played the role of a reliable source, the materials presented by 
them have maintained their reliability. But during the Patriotic War, the most serious 
information resources, including United Press International, have not been verified and 
presented materials that are inconsistent with historical facts and evidence and do not 
reflect reality, indicated Nagorno-Karabakh as a separate party. Nagorno-Karabakh was 
presented as a disputed region and enclave without specifying specific facts in the 
agency's article entitled "The fighting in Nagorno-Karabakh continues for the third day; 
world leaders are called for negotiations" and the opinions of world leaders about their 
concerns about the scale of the fighting and their calls for negotiations are included. [16] 

It is written that the region located within the borders of Azerbaijan is controlled by 
Armenians, and since the collapse of the Soviet Union, both countries have had disagree-
ments over its control in an article entitled "Armenia and Azerbaijan accuse each other of 
violating the new ceasefire" authored by Danielle Haynes of the agency.  In the material 
containing the positions of Azerbaijani and Armenian officials regarding the ceasefire 
signed for humanitarian purposes, points such as "Karabakh officials accused Azerbaijan 
of using the ceasefire negotiations as a cover to prepare for a new attack" and "Armenia 
calls for international recognition of the territory of Nagorno-Karabakh as an indepen-
dent state, while Azerbaijan says it wants to seize more land" cast doubt on the objectivity 
of the article. First of all, the reference to Karabakh officials is intended to show it as a 
separate party, secondly, as claimed, Azerbaijan did not intend to “capture” some 
territory, however, intended to liberate its lands under occupation. [14] 

In most materials of “United Press International”, the names of the lands under oc-
cupation are given in Armenian, and Nagorno-Karabakh, which is presented as a 



Parvana İbrahimova. The topic of the patriotic war is in the materials of "associated press", "united press 

international", "reuters" and Turkish media. International Law and Integration Problems, 2023, №1 (66), pp.4-11 

7 

 

disputed territory, is located within the borders of Azerbaijan, but it is indicated as a 
territory controlled by ethnic Armenians. The spokesman of the Armenian Defense Mi-
nistry, Shushan Stepanyan, claimed that civilian objects were targeted in some areas [12]. 
However, the armed forces of Armenia have intensively fired at the frontline residential 
areas of Azerbaijan, but Azerbaijan has never targeted civilian objects. The media or-
ganizations close to the Armenians deliberately tried to create the image of the killing of 
the civilian Armenian population by bringing the issue of civilian objects to the agenda. 

UPI wrote in another article that Armenians settled in Nagorno-Karabakh after the 
collapse of the Soviet Union and that the region was recognized internationally as a part 
of Azerbaijanç however, he claimed that a thousand Syrian jihadists were sent to the 
disputed Nagorno-Karabakh and that the Turkish government was criticized by Russiaç 
however, no position found out by Turkey. [11] 

“Associated Press” and “United Press International”, which receive and distribute 
information from all over the world, have a strong influence on the information system of 
the world, as a number of giant media companies operating in the United States. The 
analysis of the various content materials of these agencies during the 44-day Second 
Karabakh war gives reasons to say that although these resources tried to reflect the posi-
tion of the parties, they presented Nagorno-Karabakh as a separate party, in some of their 
materials they presented the liberation of the occupied lands in the form of “capturing 
more territory”, they mainly spoke from the position of Armenia, and they allowed 
neutrality. 

Great Britain's news agencies, especially the social media platforms of those re-
sources, were selected for their special activity in relation to the Second Karabakh War. 
The analysis of the materials presented by him determined that the most radical position 
belonged to the “Reuters” agency. Researcher-journalist Vafa Isgandarova writes that 
Reuters, which reaches more than a billion people every day and is the world's largest 
international multimedia news provider, took the most radical position in describing the 
conflict, presented Nagorno-Karabakh as a separate party from Azerbaijan, and empha-
sized that its separatists are fighting with Azerbaijan. The news entitled on September 28, 
2020,  “says that there are 28 more soldiers who were killed in battles with the Karabakh 
Azeri forces”, on October 2, “The Ministry of Defense of Nagorno-Karabakh reports 
about 54 more military casualties”, on October 14, “President of Azerbaijan said that 
Azerbaijan continues military operations in Nagorno-Karabakh”, “Prime Minister of 
Armenia Pashinyan says that Azerbaijan has the intention to occupy the entire Nagorno-
Karabakh” are proof of this. It should be emphasized that the co-authors of the men-
tioned articles are Maria Kiselyova, Nvard Ohannisyan, Tom Balmforth, Alexander 
Marrow, Margarita Antidze, Alex Richardson. [2] 

On the second day of the war, Mark Trevelyan's author’s post  was published. The 
author, who begins the introductory part of the article with the words “Fierce fighting 
has begun between Azerbaijan and its ethnic Armenian enclave, Nagorno-Karabakh, and 
thus the decades-long conflict has taken a new and dangerous form”, presented the 
material in a one-sided form, voiced opinions that did not reflect the truth, exaggerated 
Turkey's support for Azerbaijan and tried to present it as military support and claimed 
that civilian casualties increased during the war by stating that Nagorno-Karabakh lives 
due to the budgetary support of Armenia and donations from the Armenian diaspora, 
with reference to Olesya Vartanyan, Armenian analyst of “Crisis Group” [13]. The author, 
exhibiting a one-sided attitude, focused on the civilian casualties by referring to the 



Parvana İbrahimova. The topic of the patriotic war is in the materials of "associated press", "united press 

international", "reuters" and Turkish media. International Law and Integration Problems, 2023, №1 (66), pp.4-11 

8 

 

Armenian analyst, however, by not giving space to the opinions of the Azerbaijani-born 
analyst, he cast doubt on the objectivity of the material. 

In the materials presented by Reuters, Nagorno-Karabakh is presented as a moun-
tain enclave that belongs to Azerbaijan according to international law, but its population 
is controlled by ethnic Armenians, and it is claimed that the war is going on between eth-
nic Armenian and Azerbaijani forces. The materials are designed to create the impression 
that Azerbaijanis are attacking the territory belonging to Armenians in the audience who 
do not know that Nagorno-Karabakh is the territory of Azerbaijan. 

In another material submitted by "Reuters" it was mentioned that Azerbaijan has 
accused Armenia of firing heavily at a residential area in Ganja and hitting a residential 
building, the Prosecutor General's Office of Azerbaijan reported that 9 people were killed 
and 34 injured as a result of the attack, however, the agency has not been able to indepen-
dently verify Azerbaijan's claims regarding the number of dead or wounded. In that 
material, the agency referred to the words of the unidentified "leader of Nagorno-Kara-
bakh" as a source, however, he questioned the information of the General Prosecutor's 
Office of Azerbaijan and claimed that he could not independently verify the news, and 
quoting a Reuters photographer, wrote that on Sunday morning in Ganja, rescuers pulled 
out a dead body from under the ruins of a residential building, referring to Baku, added 
to the news that more than 40 civilians have been killed and 200 injured since the begin-
ning of the conflict. The authors of the article added their opinion that “the Ministry of 
Defense of Armenia called the claims about the attack on Ganja “absolutely false” and ac-
cused Azerbaijan of shelling settlements inside Karabakh, including Stepanakert, the 
largest city of the region.” In the material, pictures taken by “Reuters” agency from Khan-
kendi, presented as Stepanakert, were presented, and it was written that “as a result of 
the bombing, a small brick house was damaged, the windows were broken and the roof 
was destroyed. [17] 

“Reuters”, which systematically presents materials related to the war, sometimes 
providing several materials on the same day, used the expression “ethnic Armenian 
forces in Nagorno-Karabakh and Azerbaijani forces” in all its articles, and accused Azer-
baijan of attacking the lands of Armenians, almost considering it as an invader. In each of 
his articles, the officials of the unrecognized Nagorno-Karabakh, Arayik Haratyunyan, 
who declared himself the president of the so-called Nagorno-Karabakh, as well as the 
Ministry of Foreign Affairs, were referred to [9], and put forward the opinion that Nagor-
no-Karabakh lives at the expense of the donations of the world Armenian diaspora. [23] 

There is a main line in the articles of “Reuters” employees: “According to interna-
tional law, Nagorno-Karabakh is recognized as an integral part of Azerbaijan. But ethnic 
Armenians, who make up the majority of the population, reject the administration of 
Azerbaijan.” According to another claim of the agency, when the Soviet Union began to 
disintegrate, it became clear that Nagorno-Karabakh would come directly under the con-
trol of the Azerbaijani government, ethnic Armenians did not accept this” [18]. In another 
article, Nagorno-Karabakh was called “a separatist territory of Azerbaijan controlled by 
Armenians” [19]. 

The agency constantly presented the occupied Azerbaijani lands under the name of 
Armenians and did not refer to the laws and decisions of Azerbaijan and distorted the 
facts. [21] Along with the opinions of the officials of Azerbaijan and Armenia, "Reuters" 
referred to the officials of the so-called NKR, local authorities, information of the Ministry 
of Foreign Affairs and Defense. [22] 



Parvana İbrahimova. The topic of the patriotic war is in the materials of "associated press", "united press 

international", "reuters" and Turkish media. International Law and Integration Problems, 2023, №1 (66), pp.4-11 

9 

 

On November 9, 2020, “Reuters” published material entitled “Say that Armenia, 
Azerbaijan and Russia have signed an agreement to end the Nagorno-Karabakh conflict.” 
In the material, the agreement signed by Armenia, Azerbaijan and Russia to end the 
military conflict is mentioned. The opinions of the President of the Republic of Azerbaijan 
Ilham Aliyev, the Prime Minister of Armenia Nikol Pashinyan and the President of 
Russia Vladimir Putin have been included, at the same time, yet the unrecognized NKR 
was introduced as a separate party by adding the opinion “The leader of the Nagorno-
Karabakh region, Arayik Harutyunyan, stated on Facebook that he agreed “to end the 
war as soon as possible”. However, it was mentioned in the material that Shusha was 
captured by Azerbaijan. [10] In fact, Azerbaijan did not capture anyone's land, it only 
liberated its occupied lands, including Shusha. 

“Reuters” agency was active in connection with the Second Karabakh war on its 
web resource and social media accounts, took the most radical position in describing the 
conflict, and could not maintain its neutrality. 

The Turkish press, which provides complete and unequivocal information support 
to our country with its objective and truth-based position, was able to turn the opinion of 
the President of the Republic of Turkey, Rajap Tayyip Erdogan, “the time of reckoning 
has come, Karabakh must be freed from the occupation" into the headlines one day after 
the start of the war. [24] 

The Turkish media focused on the Patriotic war for 44 days, successively liberated 
territories, the speeches of President Ilham Aliyev, anouncements and statements of 
world states and international organizations, including the co-chair countries of the 
OSCE Minsk Group, the targeting of civilians, territories not located in the frontline, 
materials reflecting the merciless behavior of Armenians despite the humanitarian cease-
fire, a broad and understandable explanation of each point of the official documents 
signed, were presented to a wide audience. 

The interviews given by President Ilham Aliyev to Turkish television channels TRT 
Haber, Haber Türk, A Haber, CNN-Türk, Haber Global, and NTV were of great impor-
tance in conveying the truths of Azerbaijan to the international world [1], in parallel, 
extensive discussions were held in the news and analytical programs of these channels, 
direct reports were given based on the information provided by the Turkish reporters 
sent to Azerbaijan, they prepared reports from our soldiers and presented to the whole 
world with facts, evidence and evidence that Armenians killed civilians using various 
weapons and ammunition. 

The progress on the battlefield, the lands freed from occupation, the ceasefires 
signed during the war, the statements of the representatives of the Turkish state bodies 
on this topic, along with expert opinions, images reflecting their statements, videos and 
maps of the areas fired by the Armenians were shown in CNN Türk, Haber Global, 
Haber Türk, "NTV", "Show TV", "TRT Haber", "FOX TV", "Yeni Shafaq", "Milliyat", 
"Sabah", "Hürriyet" and "Sözcü" newspapers, live links established from the frontline, in 
this step taken in the direction of increasing efficiency, visibility and believability, condi-
tions were created for the distribution of more correct and complete information and a 
complete impression was formed on the viewer and reader. 

If we summarize the situation related to the Nagorno-Karabakh problem, the reflec-
tion of the First and Second Karabakh wars in the global media rhetoric, we can say that 
the leading world press, the main information resources of the USA and Europe have 
started a series of articles about Nagorno-Karabakh, since the beginning of the war. Ex-



Parvana İbrahimova. The topic of the patriotic war is in the materials of "associated press", "united press 

international", "reuters" and Turkish media. International Law and Integration Problems, 2023, №1 (66), pp.4-11 

10 

 

cept for the Turkish press, in the materials presented in all formats in the US and Great 
Britain press, Armenian bigotry and biased approach pushed objectivity into the back-
ground. 

However, the one-sided information war against Azerbaijan has been fiasco due to 
President Ilham Aliyev's high-profile interviews, rich in facts and evidence, given to the 
world's giant media corporations. As time passes, the contours in which the truths of 
Azerbaijan are spread are expanding even more and our national diplomacy takes away 
all means of influence in the information war and forming its image as an aggressor, 
invader and separatist. 

 
References: 

1. The Second Karabakh War: Information war of Azerbaijan and international media. "VIII. 
International Turkic World Research Symposium, Nigde, 2021 p. 383-398 

https://drive.google.com/file/d/1dtbIfyPYQXHSbePwlr9zeCUMktZDcr8F/view 
2. Zahidgizi V. The second Karabakh war: the approach of Western and Russian media – analysis”. 

APA, 2020, December 14 
3. Freedom to the Heart of Karabakh. Hürriyet, 2020, 9 November 
4. Salamov N. Second Karabakh war. Istanbul, 2021, 184 p. 
5. Azerbaijani forces close in on key town in Nagorno-Karabakh. “Associated Press”, 2020, 29 

October. https://apnews.com/article/europe-azerbaijan-armenia-b284e57b9f7d50db23c04536d7b90167 
6. Azerbaijani leader: Forces seize key Nagorno-Karabakh city. “Associated Press”, 2020, 08 

November. https://apnews.com/article/europe-ilham-aliyev-azerbaijan-armenia-
a8b4ec50d393a05820c9048d1d95ab5d 

7. Armenia ready to discuss cease-fire amid Azerbaijan clashes. “Associated Press”, 2020, 02 October. 
https://apnews.com/article/turkey-yerevan-europe-azerbaijan-united-states-
97d6de17e446c88a83de4f533151a6d3 

8. Armenia, Azerbaijan agree to end fight in Nagorno-Karabakh. “Associated Press”, 2020, 10 noyabr. 
https://apnews.com/article/ilham-aliyev-azerbaijan-armenia-d1912465a796c4e8263e7e3fe491f973 

9. Armenia and Azerbaijan accuse each other of violating Nagorno-Karabakh ceasefire. Reuters”, 
2020, 11 October. https://www.reuters.com/article/armenia-azerbaijan-diplomacy-idUSKBN26V0AR 

10. Armenia, Azerbaijan, Russia say sign deal to end Nagorno-Karabakh conflict. “Reuters”, 2020, 09 
November. https://www.reuters.com/article/us-armenia-azerbaijan-idUSKBN27P1FL 

11. Brokaw Sommer, Russia agrees to aid Armenia if Azeri clashes spread to its territory. “United 
Press İnternational”, 2020, 31 October/ https://www.upi.com/Top_News/World-
News/2020/10/31/Russia-agrees-to-aid-Armenia-if-Azeri-clashes-spread-to-its-territory/4771604166489/ 

12. Coote Darryl, Azerbaijan, Armenia trade accusations of violating new cease-fire. “United Press 
İnternational”, 2020, 19 October. https://www.upi.com/Top_News/World-
News/2020/10/19/Azerbaijan-Armenia-trade-accusations-of-violating-new-cease-fire/4321603095330/ 

13. Explainer: Who's fighting in Nagorno-Karabakh, and why does it matter? “Reuters”, 2020, 28 
September. https://www.reuters.com/article/us-armenia-azerbaijan-conflict-explainer-idUSKBN26J2I6 

14. Haynes Danielle, Armenia, Azerbaijan accuse each other of violations in new cease-fire. “United 
Press İnternational”, 2020, 10 October. https://www.upi.com/Top_News/World-
News/2020/10/10/Armenia-Azerbaijan-accuse-each-other-of-violations-in-new-cease-
fire/2331602353255/ 

15. Isachenkov Vladımır. Nagorno-Karabakh fighting raises threat of deadly escalation. “Associated 
Press”, 2020, 14 October. https://apnews.com/article/ap-top-news-turkey-moscow-caspian-sea-azerbaijan-
5f329e5d7d2ffd4d2d2c332bf85186bd 

16. Jacobson Don. Nagorno-Karabakh fighting enters 3rd day; world leaders urge talks. “United Press 
İnternational”, 2020, 29 September. https://www.upi.com/Top_News/World-
News/2020/09/29/Nagorno-Karabakh-fighting-enters-3rd-day-world-leaders-urge-talks/9951601387480/ 

17. Nagorno-Karabakh truce frays as both sides allege attacks. “Reuters”, 2020, 11 October. 
https://www.reuters.com/article/uk-armenia-azerbaijan-idAFKBN26W06E 

18. Reuters Staff, Factbox: Nagorno-Karabakh - old tensions behind renewed fighting. Reuters”, 2020, 
14 October. https://www.reuters.com/article/armenia-azerbaijan-tensions-factbox-idUSKBN26X1G8 



Parvana İbrahimova. The topic of the patriotic war is in the materials of "associated press", "united press 

international", "reuters" and Turkish media. International Law and Integration Problems, 2023, №1 (66), pp.4-11 

11 

 

19. Reuters Staff, Number of Armenian troops killed in Karabakh conflict rises by 36 to 963. 
“Reuters”, 2020, 14 October. https://www.reuters.com/article/armenia-azerbaijan-casualties-
idUSKBN2790HA 

20. Uria Daniel. Armenia, Azerbaijan renew clashes over contested Nagorno-Karabakh region. 
“United Press İnternational”. 2020, 27 September. https://www.upi.com/Top_News/World-
News/2020/09/27/Armenia-Azerbaijan-renew-clashes-over-contested-Nagorno-Karabakh-
region/1921601246662/ 

21. U.S. announces new Nagorno-Karabakh ceasefire as fighting persists. Reuters”, 2020, 26 October. 
https://www.reuters.com/article/armenia-azerbaijan-usa-idINKBN27A0XN 

22. U.S.-backed truce crumbles as Nagorno-Karabakh fighting resumes?. “Reuters”, 2020, 26 October. 
https://www.reuters.com/article/us-armenia-azerbaijan-idUSKBN27B0QB 

23. https://www.reuters.com/article/uk-armenia-azerbaijan-conflict-explainer-idUKKBN26X1GQ 
“Reuters”, 2020, 12 October. 

24. http://www.youtube.com/watch?v=FyQmdRszyu4 
 
 
  

Date of receipt of the article in the Editorial Office 
(15.01.2023)


